onsdag 2 april 2014

Tidigare teman

Jag höll nästan på att glömma, de här punkterna tog jag upp på min PM-presentation men glömde skriva med i det inlägget här på bloggen och kanske passar det att lägga in det nu när jag känner mig lite vilsen. Förhoppningsvis ger det lite översikt. So here goes!

Teman jag ofta återvänder till:
_ Dolda berättelser & historiska perspektiv
_ Performativitet/performativa aktioner
_ Rumslighet & plats
_ Handens/taktil kunskap eller nedärvd kunskap
_ Normkritik
_ Offentliga rum (tillgång till)
_ Representation
_ Identitet
_ Tid

Har också insett att jag kanske behöver bestämma ett tema och börja där för nu är det alldeles för många ingångar och irrvägar i huvudet. Jag har insett att jag också, konstigt nog, tänker i banor av slutprodukt(!). Jättekonstigt och dumt att tänka så det blir ju ingen process. Och sen det där med väven, det har jag ju redan gjort, varför ska jag gå dit igen? Antar att jag kände mig "tvingad" till att börja någonstans med något handfast när det sades "gör så" på handledningen fast jag själv vet att jag helst vill börja i tanke, skrivande och sökande av information utifrån en frågeställning/tema för att komma igång. Det blev återigen lite det där att alla gör lika fast vi är helt olika. Idag är nog också första dagen som jag landat i gestaltningsläge också (skönt), just för att jag kunnat sätta ord på varför jag känt stress och frustration över gestaltningen. Jag har idag haft tid till att reflektera vilket varit mycket bra.

Märkte ni nu att jag skrev att jag "haft tid"? Jag har funderat en hel del kring det där med tid för reflektion och tid eller tidsbrist till det ena och det tredje ute i skolorna. För mig handlar bildämnet om att göra och att tänka kring det en gjort. Reflektionen är alltså minst lika viktig. Men vad händer eller vad gör en om tid inte finns? När han en tid? Tid är pengar... osv. Är tiden kanske utrotningshotad? Är tiden min ingång?

1 kommentar:

  1. Opponering Elin

    Hej Elin!

    Trevligt att man i alla fall har sett varandra en snabb gång på introduktionen så att det blir en person bakom bloggen. Även fast det nu bara blir det som jag faktiskt ser på bloggen som blir min utgångs punkt för denna opponering. Jag hoppas dock att jag hittat allt som du har bloggat hittills, under fliken inspiration?


    Vad kommunicerar arbetet?
    Arbetet kommunicerar hittills sätt att hitta ingången i ett nytt arbete. Genom att titta bakåt och försöka se framåt och därigenom se mönster eller något som ska fortsättas med. Sökandet är nog inte färdigt med det senaste verkar ändå luta åt ett eventuellt tema: tid- ifall tiden är utrotningshotad? Vilket jag tycker låter intressant och samtidigt verkar ha en koppling in i skolan, vilket kanske kan vara en bra ingång till den didaktiska frågeställningen.

    Hur tolkar du det?
    Arbetet med väven kanske också kan ha en ingång till tid? Att det tar tid i anspråk att arbeta praktiskt och när tid är pengar så anses inte detta lika värdefullt? Men att du också genom att strimla ner någon annans tid - den som journalister har lagt på att skriva tidningen, fotografernas arbete som tagit bilder, den grafiska produktionen osv.
    Nu skenade jag iväg här i en fri tolkning men vill bara delge det jag började fundera på!
    Men kanske kan även väven komma in i skolans tid på något vis- strimla scheman? Kursplaner? Hm.
    Personligen tycker jag uttrycket med väven och remsorna är väldigt tilltalande och det där med att föreställa sig en slutprodukt är kanske inte alltid fel? men att jobba mot den kanske gör att det i slutändan blir en helt annan?


    Referenser, kopplingar till arbetet, konst, såväl andra uttryck historiskt eller i samtiden?
    Kanske kan det behövas fler referenser som kan få dig inspirerad till att jobba vidare, kanske några som har jobbat med tid, kanske andra med papper/tidningar?

    http://www.nytid.fi/2014/01/konst-ar-tid-for-reflektion/
    Några intressanta delar i denna artikel?

    Kvalitéer, eventuella förbättringspunkter?

    Du har kommit igång och också börjat sätta ord på vad du vill, hoppas du kan fortsätta hitta mer ingång i tid gällande referenser i både teoretisk och praktisk form. Jag bara delgav lite fritt mina associationer, och kanske kan du också skriva de små steg och tankar som kommer upp framöver?

    Lycka till med fortsättningen! // Rebecka

    SvaraRadera