onsdag 2 april 2014

Inspiration

I området där jag bor rev de för kanske ett år sen en gammal skola. Om ett tag ska det visst byggas bostäder där men nu har folket i området tröttnat på det stora grustäckta området och aktiverat platsen genom att stapla stenar på hög. När jag först såg det var det helt fantastiskt magiskt, jag fick en känsla av animism, som att stenarna och rivningsresterna själva tröttnat på att ligga där och istället vaknat till liv och rest sig upp (lite som raukar). Nu några dagar senare har jag sett att fler och fler hjälp till att bygga ännu mer raukar på platsen. Det är fint att människorna som bor där äger sitt område på ett sätt. Att de approprierar det.

Utifrån det har jag funderat på vad som krävs eller hur en gör för att känna sig trygg eller hemma på en plats.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar