tisdag 15 maj 2012

Dille på hus
Idag har jag tänkt (och ska) "sjösätta" fler av mina hus. Än så länge har jag tillverkat 7 stycken (8 om man räknar testhuset jag satte ut igårkväll). Pilligt göra så därför har jag tillverkat en mall för huset, taket och skorstenen för att enklast tillverka flera snabbt.

Själva husen är byggda av flingpaket i kartong och taket och skorstenen är av grövre papper. Plattan som husen står på är foamboard. Till ihopsättandet har jag enbart använt limpistol eller limstift.

Jag valde att göra husen i ganska neutrala färger, dels för att de inte skall sticka ut alltför mycket och för att jag inte ville att de skulle se alltför söta ut. Först började jag göra höghus men det såg bara ut som en kartongkub som inte alls påminde om ett hus. Istället valde jag att göra klassiska fyrkantiga hus med sneda tak och skorsten för att att det konnoterar olika saker som tex den fyrkantiga "höghuskuben" inte gjorde. Därmed inte sagt att jag inte är medveten om att man kan göra vissa läsningar av själva formen. Att valet av den kan ses som ett normerande över hur ett hus ser ut.

Här får ni se en sneakpeak på hur det första "testhuset" klarade nattens regn. Förvånansvärt bra faktiskt, måste jag säga men nog ser man att vädret påverkat det i alla fall. Jag är inget stort fan av regn men nu sitter jag här och inväntar SMHI:s utlovade eftermiddagsskur.

Nu ska jag tillverka en husbåt.
Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar